torsdag 29 december 2011

Blåbärglass med whisky

Idag provade jag ett nytt recept på blåbärsglass med whisky och rostat strössel när goda vänner var på middag. Jag tycker egentligen inte om whisky, men glass blev riktigt god och jag kan rekommendera den. Barnen fick en alkoholfri variant som föll barnen i smaken.

8 portioner

Strössel
5 digestivekex
1 tsk hel kardemumma
25g smör

Blåbärsglass
5 äggulor
1½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 msk whisky
2dl blåbär (använde frysta tinade)
3 dl vispgrädde

Blåbärssås
2dl blåbär
2 msk florsocker

1. Strössel: Smält smöret. Smula sönder kexen och krossa kardemumman i en mortel. Blanda ihop alla ingredienser och strö ut på ett bakplåtspapper. Rosta i ugnen på 175grader i ca 7 min. Låt stå framme och torka.
2. Blåbärsglass: Vispa äggulor, socker och vaniljsocker poröst. Tillsätt whisky och blåbär.
3. Vispa grädden fast och vänd försiktigt ner grädden i äggblandningen. Häll upp i en form och ställ i frysen minst 6 timmar.
4 .Blåbärssås: Mosa blåbär med florsocker och passera genom en finmaskig sil.
5. Ta fram glassen ca 15 min innan serving och servera med strösslet, blåbärssåsen och färska blåbär.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar