måndag 6 februari 2012

Blodapelsincheesecake

I år när jag fyllde år bjöd jag på den här mjölkchokladkladdkakan och den var inne i ugnen rätt antal minuter och blev helt perfekt =). Men jag bjöd även på den här goda blodapelsincheesecaken.
Ca 10 bitar

Botten
200 g Digestivekex
50 g pepparkakor
100 g Smör

Lager 1
450 g Philadelphia ost
ca 1 msk rivet skal av blodapelsin (ta inte det vita, då blir det beskt!)
2 msk pressad blodapelsin
3 ägg
1 1/4 dl Strösocker

Lager 2
3 dl creme fraiche
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker

Lager 3
1 1/2 dl pressad blodapelsin
2 gelatinblad

1. Sätt ugnen på 180 C. Smula kexen och blanda med smält smör. Tryck ut smuldegen i formen Grädda 5-10 min.
2. Kör ingredienserna till fyllning 1 i matberedaren till en jämn smet. Häll i formen. Grädda i nedersta delen av ugnen 25 min (inte längre, då blir kakan torr/grynig).
3. Blanda ihop fyllning 2 och bred på kakan. Grädda ytterligare 5 min.
4. Ställ kallt (gärna över natten).
5. Gör sedan sista lagret. Lägg gelatinbladen i kallt vatten, ca 5 min.
6. Värm pressad blodapelsin i en kastrull. Ta av från plattan och vispa ner gelatinbladen så de smälter. Låt stå och svalna en stund och skeda sedan över saften på kakan.
7. Ställ kallt (några timmar) tills gelén stelnat.
8. Servera kakan kylskåpskall med en klick vispad grädde till.

Tyvärr stod inte kakan helt plant i kylen så den fina gelén rann över på en sida, 
men det smakade iallafall gott =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar