tisdag 8 maj 2012

Focaccia

På valborg testade jag att göra focaccia för första gången och jag kommer garanterat göra det igen. Väldigt ofta..... Så enkelt och såååå gott och så kan man variera det i oändlighet. På valborg blev det en focaccia med körsbärstomater och basilika. Ni bara måste testa detta! Receptet kommer från bakverkochfikastunder

En långpanna el två runda bröd

25 g jäst
3 dl ljummet vatten
0,5 dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7 dl vetemjöl special

1 ask körsbärstomater
1/2 kruka basalika

1. Vispa ut jästen med vatten, olivolja, salt och honung.
2. Tillsätt mjöl, lite i taget och arbeta ihop till en deg.
3. Jäs degen till dubbel storlek under bakduk i ca 35 min.
4. Häll ut degen på mjölat bakbord. Dela den i två delar och forma till två runa platta bröd på ca 1,5 cm och placera dem på en plåt som är oljad med lite flingsalt i botten el tryck ut i långpanna som är oljad med lite flingsalt.
5. Låt jäsa till dubbel storlek i ca 30 min. Sätt fingrarna i brödet så det bildar massa hål. Stick ner tomater och basilika.
6. Ringla över rikligt med olivolja och strö över flingsalt.
7. Grädda i 220 gr varmluft i ca 12 min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar