fredag 20 april 2012

Halloncheesecake


Den här cheesecaken gjorde jag i helgen när vi hade besök. Det blev en del över som jag tog med till jobbet och där var de rykande åtgång. Den blir riktigt god, krämig och inte för söt, men min favorit är nog ändå en variant av denna med blåbär.

Botten:
300 g digestivekex
150 g smält avsvalnat smör

Fyllning 1:
225 g hallon, halvtinade
600 g philadelphiaost
3 st ägg, stora
1,5 dl strösocker

Fyllning 2:
3 dl crème fraiche
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker


1. Sätt ugnen på 200°.
2. Smula kexen. Smält smöret och blanda med kexen.
3. Tryck ut smulorna i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter
4. Grädda botten i mitten av ugnen ca 5 min
5. Blanda ingredienserna till fyllning 1 i mixer. Kör till en jämn smet och häll ned i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min tills smeten stannat.
7. Blanda crème fraiche med strö- och vaniljsocker. Bred på och grädda ytterligare 5 min.
8. Låt kallna.
9. Garnera gärna med hallon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar